dinsdag 24 februari 2015

Het Nieuwe Modeblad



Een tijdje terug kwam er een vrouw mijn winkel binnen, met een mapje vol paperassen die behoorlijk vergeeld waren. Ik dacht er nog niet zoveel van, tot ze naar me toe kwam met het pak. "Jij houd zo van vintage toch? Misschien vind jij dit wel mooi, want in mijn familie wil niemand het hebben." Ik ben nooit het type geweest om iets af te slaan, dus nieuwsgierig maakte ik het plastic los en keek naar de vergeelde pagina's. Het bleken oude naaipatronenboeken te zijn, beginnend bij 1909, oplopend tot 1921! 

 
 
De vrouw legde mij verder uit dat het bladen van haar moeder waren, maar niemand binnen de familie wist wat ze er mee aan moesten. Nou, ik wel hoor!
 

 
 
Ze zijn flink gebruikt, en dat is te zien. Ik hou er van als dingen geleefd hebben, en dat is met deze bladen zeker het geval! Het enige nadeel is dat niets compleet is. Zo heb ik bijvoorbeeld een compleet herenkostuum met beschrijving en patroondelen, maar geen plaat van hoe het resultaat eruit komt te zien. Ik kom er wel uit natuurlijk, maar soms is een technische tekening of een plaat van hoe het moet worden wel handig.



En als je denkt dat de modebladen van nu lastig uit te raderen zijn, moet je deze bladen eens goed bekijken!


 


Alle patroondelen staan op één vel, met aan de achterkant het handwerkgedeelte, zoals borduurwerken, hele kunstwerken de opgestikt moeten worden, etc.
 

 


En er zitten niet alleen maar knippatronen in de boekjes, het is een heus tijdschrift met recepten, handigheidjes, huishoudtips, en zelfs moppen!



 


Uiteraard ben ik op het moment bezig met het herenkostuum voor mijn vriend. Ik heb zelfs een bijpassend patroon voor mijzelf aangeschaft, zodat we samen als stel uit 1910 naar de Elf Fantasy Fair toe kunnen! Het leuke is dat het proefmodel herenkostuum als gegoten zit, op de armsgaten na. Hoe klein waren de heren toendertijd, dat ze allemaal kinderarmpjes hadden?

Ondertussen duik ik weer even terug in de tijd, er staat een recept voor varkenslapjes in die nader bestudeerd moet worden!

1 opmerking: