woensdag 25 maart 2015

De driekwart Cirkelrok

Ik ben groot fan van wijde rokken.
Zo heb ik ook een wijde rok geplakt aan een getailleerd lijfje in de vorige post. En die rok is heel makkelijk zelf te tekenen!

Je hebt er de volgende maten voor nodig:
De omtrek van je aanzetpunt (of van het punt waar je hem op draagt, komt de rok op heuphoogte dan meet je je heupomtrek op, draag je de rok in je taille, dan meet je je tailleomtrek op).
 De gewenste roklengte.

Voorbeeld: Ik heb de rok aan een bestaand patroon lijfje vastgezet, die op mijn taille uitkomt. Ik heb de onderkant van het lijfje opgemeten en heb die maat gebruikt voor de omtrek.  

Verder heb je de volgende materialen nodig:

Patroonpapier
Papierschaar
Markeerstift/potlood/pen
Koord (minimaal 1 meter lang)
Meetlint
Rekenmachine 
Geodriehoek

 

Als eerste heb ik mijn gewenste lengte vanaf het uiteinde van het papier gemeten. (Mijn gewenste lengte was 65 cm.)

Vervolgens heb ik met mijn omtrek de passerlengte voor mijn maat uitgerekend.
Dit doe je door je omtrek te delen door 1,5 x pi, dus 1,5 x 3,14 = 4,71.

*Voor een halve cirkelrok deel je je omtrek door 1 x pi.
Voor een hele cirkelrok deel je je omtrek door 2 x pi.*

Voorbeeld: mijn omtrek was 101cm. 101:4.71=24.2.

Het antwoord gebruik je als volgende afstand, vanaf waar de lengte van je rok is geƫindigd.

  
De meest linkse streep is nu het midden, de streep rechts hiervan is waar je rok gaat beginnen.

Bind nu het koord om je markeerstift heen, zodat er een passer ontstaat.

 
 Zet je markeerstift op de rechter streep, en hou het koord strak. Zet je andere hand (waar alleen het koord inzit) op de linkerstreep.

Hou het koord goed strak op z'n plek, en trek met de markeerstift een halve cirkel.


Nu is het tijd om je geodriehoek erbij te pakken. Leg het midden van je geodriehoek op de linkerstreep, en zet links van het midden op 45 graden een streepje (dit is eigenlijk een hoek van 135 graden).

*Voor een halve of hele cirkelrok trek je de lijn haaks op je patroonpapier*

Vervolgens trek je een lijn op het streepje die je net gezet hebt, zo vormt je patroon een halve driekwartcirkel (is het nog logisch zo?) Vanaf je eerste passercirkel moet die lijn net zo lang zijn als je gewenste lengte.

Op bovenstaande foto zie je helemaal rechts de eerste passercirkel die je net getekend hebt, en ben ik de roklengte aan het opmeten en aftekenen. 

Nu is het tijd om je passer er weer bij te pakken, en in mijn geval van restpapier mijn patroonpapier groter te maken, anders valt de helft van mijn rok weg.

Zet je markeerstift aan het einde van je gewenste lengte en het koord weer strak op de linkerstreep. (Dezelfde streep als waar je net je passer had staan) Teken de rest van je patroon met je passer. Het moet er nu zo uitzien:

Tijd om uit te knippen en op je stof te leggen.

Met hoe lang ik mijn rok getekend heb past deze niet aan de stofvouw, dus moet ik mijn stof helemaal open leggen en het patroondeel twee keer uitknippen. 

Zoals je ziet heb ik mijn patroondeel schuin van draad neergelegd. Eerst heb ik mijn patroon netjes door het midden opgevouwen, dit is mijn middenvoor en middenachter lijn geworden. Deze lijn leg ik schuin van draad op de stof zodat middenvoor en middenachter mooi soepel valt. 
Vervolgens knip je je patroondeel 'n tweede keer uit, weer schuin van draad.

Nu kun je je patroondelen aan je lijfje of je tailleband vastnaaien! 

De volgende stap is de blinde rits inzetten. Dit ga ik uitleggen in een volgende blog.

Nu moet ik echt weer verder met de kostuums, anders krijg ik het niet af voor eind April!

Ik heb het probleem dat ik niet altijd alles wat logisch is in mijn hoofd goed naar buiten kan vertalen, dus ik hoor graag of dit makkelijk te volgen is, of dat ik dingen oversla of te moeilijk uitleg.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten