woensdag 20 mei 2015

Een nette trenchcoat, met een twist!


Mijn voorliefde voor trenchcoats is groot.
Naar mijn mening zou iedereen er minstens één moeten hebben. Ze maken je instant netjes, maar kunnen ook heel nonchalant gedragen worden. En ik vind ze er Brits uitzien. Ik hou van Brits. 
Ja, ik geef het toe: ik ben een anglofiel. 

En voor je denkt: wat voor iets vies is dat nou weer? Hier even de omschrijving uit het woordenboek: 

ANGLOFIEL


1) Bewonderaar van Engeland 2) Engelsgezind 3) Engelsgezind iemand 4) Liefhebber van Engeland 5) Liefhebber van de Engelse levensgewoonte 6) Liefhebber van alles wat Engels is 7) Persoonsbenaming 8) Vriend van Engeland 9) Voorliefde voor al het Engelse tonend.

Nu heb ik al jaren een simpele trenchcoat.
Je kent hem wel, die trenchcoat in een crème-bruinige tint, zo zie je hem veel, omdat het een echte klassieker is. En begrijp me niet verkeerd, ik hou van mijn trenchcoat. Hij is perfect neutraal, en het enige wat ik nog zou veranderen aan die jas is de mouwlengte, want die is zeker 5 cm te kort. Dat krijg je met confectie. Ik draag hem dus al jaren met opgerolde mouwen, op drie kwart lengte. Dan zie je de leuke voering ook nog eens.
Maar het werd gewoon tijd voor een nieuwe.
 
En toen zag ik dit patroon langskomen op www.lekala.co.  Die ene site waar ik het een paar maanden geleden ook over had. 

Lekala.co is een website waar je op maat gemaakte patronen kunt bestellen voor een paar euro, en die kun je thuis meteen uitprinten. Het enige wat ik aan het patroon heb moeten veranderen was de voorkant, omdat ik een dubbele knoopsluiting wil in plaats van de enkele knoopsluiting die in het patroon zit. Hierdoor is de reverskraag ook iets ruimer geworden, wat ik graag heb bij jassen. 

Nog een stukje bedrukte voering en een paar metertjes legergroene satijnkatoen met een beetje rek, en ik kon aan mijn nieuwe jas beginnen. 




En het resultaat mag er best zijn, al zeg ik het zelf. De jas is aan de voorkant heel netjes, met mijn lievelingsknopen en een mooie wijde reverskraag.

 
Maar dan zie je de achterkant, en het is liefde!
De ruffles geven de jas een victoriaans gevoel. Een deel klassiek en een deel antiek, precies zoals ik het leuk vind.
 
 Het is zo gezellig speels, ik wil alleen maar rondjes draaien. Het mag van mij dus nog wel even voorjaarsjassen weer zijn.

En het aller grootste voordeel van deze nieuwe trenchcoat? Hij sluit nog steeds mooi als ik een petticoat aan heb :)

1 opmerking:

  1. Via een logo op een stofje bij jou terecht gekomen....en ben hier met lezen en kijken nog lang niet klaar,....maar wat een bjoetie van een jas meid, en wat mooi gemaakt, ben super jaloers..

    BeantwoordenVerwijderen