donderdag 19 april 2012

Telefoonhoesje

Twee weken terug heb ik voor mezelf een telefoonhoesje gemaakt, omdat ik nog wel eens de neiging heb om dingen uit mijn handen te laten vallen. Aangezien dat zonde is van mijn -niet meer zo- splinternieuwe smartphone, werd het tijd voor iets liefs en schattigs om mijn telefoon warm en heel te houden (en schoon, want touchscreens hebben de neiging om stof aan te trekken). Maar in de winkels is bijna niks leuks te vinden (vind ik), dus werd het maar tijd dat ik mijn creativiteit de vrije loop zou gaan laten. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik dit model heb afgekeken van verschillende websites en creatieve mensen om me heen, dus het is niet mijn ontwerp. Maar genoeg gepraat, laten we creatief gaan doen!

Dit project is perfect om van die leuke kleine restjes stof af te komen!

Het eerste wat je moet doen is je telefoon opmeten. Hoogte x breedte x diepte. Mijn telefoon is bijvoorbeeld 118 x 58 x 9 mm. Dat betekent dat mijn hoesje uiteindelijk 130 x 70 x 21 moet worden (aan alle kanten 6 mm erbij, zodat je telefoon makkelijk in en uit het hoesje gehaald kan worden. Dus mijn stofjes voor de buitenkant zijn met naad 160 x 100 mm. Van de voering heb je ietsje minder nodig, omdat die de boel strak gaat houden aan de binnenkant. 150 x 90 mm moet dan genoeg zijn. Van de wattine heb je ook 150 x 90 mm nodig. Van het kantje en het lint heb ik twee keer 10 cm geknipt, de breedte van het buitenstofje. Het elastiek voor de sluiting is ook 10 cm.

Dus nog even op een rijtje:
Buitenstof: 2 x 160 x 100 mm
Binnenstof: 2 x 150 x 90 mm
Wattine: 2 x 150 x 90 mm
Kant: 2 x 10 cm
Lint: 2 x 10 cm
Elastiek: 10 cm
En 1 knoopje.

Stap 1: Het kant en het lint op de buitenstofjes naaien.

Dit is natuurlijk heel simpel. Eerst het kantje recht leggen op de stof, dan het lintje eroverheen om het mooi af te werken.

Naai netjes zo dicht mogelijk op het randje, dan weet je zeker dat je het kantje goed meepakt.




Als dit bij allebei de stofjes gedaan is, kunnen we gaan sandwichen.

Eerst leg je je buitenstofje op de wattine. Daarbovenop leg je met de goede kanten op elkaar het andere buitenstofje. Let goed op dat de kantjes en lintjes gelijk liggen! Daarboven komt weer een laagje wattine.

Nu kan het onder de naaimachine door!

Begin rechtsboven, met het kantje boven, naar beneden, de onderkant, en weer omhoog aan de linkerkant. 
 

En dan omkeren maar.


Het begint al ergens op te lijken toch? Pas ondertussen de telefoon even in het hoesje. Als het moeilijk gaat weer terugkeren en ietsjes wijder naaien. Als de telefoon ruim past, de naadjes tot een halve centimeter afknippen en weer keren.

Dan de binnenkant.

Leg de twee stukken voering op elkaar, en naai alleen de lange kanten! Anders kun je zometeen niet de voering naar de binnenkant draaien.

Dan schuif je de voering met de goede kant naar binnen om het hoesje heen.
Vervolgens steek je het elastiek tussen de voering en de buitenkant van het hoesje. Dit word de achterkant van het hoesje. * Alternatieve sluiting onderaan.

Nu kunnen we weer naar de naaimachine.
Naai de bovenrand netjes dicht, en ga twee keer over het elastiek heen. Dit deel word vaak gebruikt en moet dus goed vast zitten.

Vervolgens netjes de bovenkant recht knippen zodat de bovenrand mooi loopt.
Keer de voering naar boven toe.
En vervolgens naar binnen toe.




Nu nog even de voering met de hand vastzetten aan de onderkant met wat kleine steekjes in de zijnaden. Dit zorgt ervoor dat de voering niet mee omhoog komt als je je telefoon uit je hoesje vandaan haalt.

Nu is het tijd om er een leuk knoopje op te zetten! En klaar is Kees.
Voorkant

Achterkant

En dat was het weer. Het is echt heel simpel om te maken, en een leuk hebbedingetje.

 * Nu kun je natuurlijk ook de sluiting veranderen voor een drukknoopje.

Dit doe je heel simpel door een stukje van de achterkantstof  van 120 x 50 mm te knippen. De korte kanten naar elkaar toe vouwen zodat je een stofje van 60 x 50 mm krijgt. Vanaf de open kant naar beneden naaien, rond lopend aan de onderkant, en weer omhoog. Randjes afknippen, niet te kort op de naad! Een halve centimeter moet genoeg zijn. Keren, persen met de strijkbout, en in plaats van het elastiek tussen de buitenstof en de voering doen. Verder afmaken zoals beschreven tot de knoop.

Nu in plaats van de knoop een drukknoopje op de stof naaien, en op het flapje de andere kant van de drukknoop naaien. (inslaan drukknopen van Prym kunnen natuurlijk ook, dan hoef je de bovenkant van de flap niet meer af te werken) Bovenop de flap voor de afwerking een knoopje naaien en klaar is het telefoonhoesje.


Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was!

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten