donderdag 7 juni 2012

Petticoat

Na een hele drukke maand, dan nu eindelijk een nieuwe tutorial, en wel een waar ik zelf heel erg blij mee ben! Voor de mensen die mij kennen is het geen verrassing dat ik van Rockabilly mode hou. Dus wijde rokken met petticoats! En omdat petti's over het algemeen 60 euro kosten en het heel makkelijk is om ze zelf te maken (voor héél veel minder) heb ik maar een patroon gemaakt voor mijn originele winkel petti.
Dus laten we maar beginnen!

Wat heb je nodig?

Dit hangt volledig af van hoe wijd je petti moet worden. Dit kun je heel makkelijk bereken door te kijken naar hoe wijd de onderrand van de jurk of rok is waar de petti onder komt. Bij mij is de rok bijvoorbeeld 2,50 meter wijd. Ik wil dat mijn petti voor deze jurk een beetje staat, niet overdreven wijd dus. Dat doe ik heel simpel door de volgende regel.

1e rand: de lengte van je petti gedeeld door 2,5 is je bovenste rand (waar ook je tunnel van elastiek doorheen gaat) x de breedte van je stof. Dus 140/150 cm breed.

2e rand: de wijdte van je rok. Als je rok 2,50 meter breed is, dan word je 2e strook ook 2,50 meter breed. De lengte van deze baan is de helft van wat er overblijft als je de 1e rand hebt berekend.

3e rand: 2 keer de breedte van de 2e rand. De lengte van de baan is de helft van wat er overblijft als je de 1e rand hebt berekend.

4e rand (roesje onderaan om af te werken): 2 keer de breedte van de 3e rand. Deze rand is 5 cm breed.

Als je petti voller moet worden doe je in plaats van 2 keer gewoon 2,5 keer of zelf 3 keer.

Voorbeeld:
Rok 2,50 meter wijd 50 cm lang.

1e strook: 20 x 140 cm katoen.
2e strook: 15 x 250 cm tule.
3e strook: 15 x 500 cm tule.
4e strook: 5 x 1000 cm tule.

In deze tutorial maak ik een petti met twee lagen, dus alles moet keer 2. Ook ga ik uit van bruidstule, dus 2,80 meter breed in plaats van 1,40 meter breed.

Ik heb nodig:

40 cm katoen.
6 x 15 cm tule
8 x 5 cm tule

(totaal 1,30 meter tule, dus je bent maar 3.90 euro kwijt!)

elastiek, naaigaren, spelden, naaimachine.





Als eerste zet je de banen die aan elkaar moeten aan elkaar. Dus 2x 1 baan van 2,80x0,15 bij de uiteinden aan elkaar zetten en 2x 2 banen van 2,80x0,15 aan elkaar zetten. Dan hou je 4 cirkels over, twee grote en twee kleine. Vervolgens zet je 2 x 4 banen van 2,80x0,05 aan elkaar.




We beginnen met de roes (dus de smalste baan). Deze vouw je dubbel zo dat je een roesje van 2,5 cm breed overhoud. Voordat we deze naaien moet je eerst je instellingen veranderen op je naaimachine. Dan hoef je bijna niet meer zelf te rimpelen. Ik zet mijn wiel op sterkte 9.



En dan nu netjes 0.5 cm van de rand naaien.
Zoals je ziet is het resultaat een mooie rimpel. Mocht je de rimpel te heftig vinden kun je ook je wiel iets lager zetten.





Dit is hoe het eruit ziet als je 8 meter rimpelt.
Deze roes zet je als eerste aan de onderste rand vast. Van onder naar boven werken is het makkelijkste, want al dat gerimpel maakt het naaien anders wat lastiger. Vergeet niet je draadsterkte weer terug te draaien naar je normale sterke (bij mij 4)


En dan nu de onderste rand rimpelen. Leg de kant waar geen roes aan zit onder je voetje, zet je draadsterkte weer op rimpelen, en dan gaan we weer verder.

De naad van het roesje even aan de onderkant van rand 3 platstikken zodat de roes mooi naar beneden hangt.

De onderste rand van je petticoat is nu af!
Leg de gerimpelde kant van rand 3 op rand 2. Naaimachine weer op normaal en stikken. Wanneer een van de cirkels kleiner is dan de ander, dan kun je ze passend maken door een beetje aan rand 2 te trekken tijdens het naaien om deze iets groter te maken, of iets aan het garen te trekken in rand 3 om deze iets meer te rimpelen en dus kleiner te maken.

Als je dit gedaan hebt, even openvouwen en de naad aan rand 2 naaien, zodat rand 3 mooi naar beneden blijft hangen.



De bovenrand van rand 2 rimpelen (naaimachine weer op rimpelen zetten).

De strook katoen in de breedte dubbelvouwen zodat je een lap van 20 bij 140 krijgt. Twee centimeter van de vouw stikken zodat er een tunnel ontstaat.
 De lap openvouwen zodat de tunnel in het midden ligt. Korte kanten tegen elkaar aanleggen en stikken tot de tunnel en vanaf de tunnel, zo ontstaat de bovenste rand.

En dan nu de 2e rand aan de katoenen lap vastnaaien. Ook bij deze kun je de 2e rand kleiner maken door het garen iets uit te trekken. Plat stikken aan het katoen zodat de tule mooi hangt.
Dit is het resultaat van een kant.
Nu word het iets lastiger, omdat je nu goed moet oppassen niet de ene tule rok aan de andere tule rok vast te zetten.

Bijna klaar!

Nog even elastiek door de tunnel heen doen.
Als je dit gedaan hebt, ziet het er ongeveer zo uit.




Klaar!

De petticoat.

Jurk zonder petti.
Jurk met petticoat.

Voor deze petticoat ben je ongeveer 8,- kwijt. Dat scheelt een heleboel met 60,-! Verder natuurlijk veel geduld, want je bent er zeker een halve dag mee bezig.

Tule blijft vrij lang vol en mooi, maar voor een permanent effect kun je ook organza gebruiken. Die blijft langer mooi.

Ik hoop dat je er iets van begrijpt, anders kun je me altijd even berichten.

Veel naaiplezier!




3 opmerkingen:

  1. Hallo, ik ben bezig met de petticoat met maar met mijn machine op 9 krijg ik geen rimpeleffect. Wat doe ik verkeerd? Ik gebruik gewoon een rechte steek.
    Alvast bedankt voor je reactie!
    Groetjes Elske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij moet je aan elke kant van het stof het garen aantrekken, wel een enkele draad aantrekken.
      Je kann dan zelf de rimpels verdelen...
      Maar inmiddels zal je patticoat wel af zijn :)

      Verwijderen
  2. wat is de rede dat je voor bruidstule bent gegaan?
    Ik zit heel erg te twijfelen tussen echte petticoat stof of bruidstule dus wie weet kunt u mij advies geven?

    BeantwoordenVerwijderen